תרז ברתרה פיתחה את שיטת התנועה והריפוי Anti Gymnastics, בסוף שנות ה-70 בצרפת.

 

ברתרה החלה את מסעה האישי לחקר הגוף והתנועה לאחר שהתאלמנה ונותרה עם שני ילדים קטנים, בעקבות רצח בעלה, פסיכיאטר בבית חולים לחולי נפש בפריז, ע”י מטופל. כסטודנטית לפיזיותרפיה נחשפה ברתרה “במקרה” לשיטת תנועה וריפוי חדשה ומחתרתית למדי, שיטת Mezieres . השיטה לימדה תנועה של הגוף כשלם ובהתייחסות לגוף כשלם, מתוך אמונה שהתמקדות נקודתית בפתולוגיות של הגוף הכואב אינה משחררת אותו מכאב ומאפשרת לו תנועה חופשית ומלאה, ובמקרים מסוימים אף מזיקה לו בהתקפתו ע”י “תרגילים” נוקשים. מתוך ניסיונה בשיטת Mezieres, ולאחר חקר שיטות נוספות כגון גשטלט, ביו אנרגיה ורפואה סינית, פיתחה ברתרה את שיטת ה”אנטי-התעמלות” אשר פועלת כיום במדינות רבות בעולם.

בספרה “לגוף סיבות משלו” היא מתארת את השיטה, תוך תיאור מסעה האישי, לימודיה ומטופליה השונים לאורך השנים.

 

שיטת ה”אנטי התעמלות” של ברתרה אינה יוצאת נגד ההתעמלות הקלאסית ושיטות אחרות, אלא מבקשת להראות את הגוף כמכלול אשר בו יחסי גומלין ודיאלוג מתמיד בין חלקיו השונים – בין השרירים, העצמות, האיברים והרגשות.

 

באמצעות דוגמאות ותיאורי מקרים מדגימה ברתרה בספרה כיצד בעיות תפקוד מיני עשויות לנבוע למעשה מחסימה אנרגטית ושרירית בצוואר ובשכמות, כיצד הגוף מפצה על כאבים באמצעות יצירת פתולוגיות במקום אחר לגמרי ממקור הכאב, וכיצד שחרור הגוף והרפייתו תוך כדי תנועה מביאים לריפוי עיוותים וניוונים בגוף, שהרפואה המערבית הקלאסית כשלה מלטפל בהם.

 

הספר כולל התייחסות לקשר בין שלד, שרירים ורגש, בין פתולוגיה לאורח חיים ומצבים רגשיים, ובין תנועה לזיכרונות מוקדמים וחוויות טראומטיות מעברו של האדם. כמו כן, הספר כולל התייחסות לתורתו של רייך וציטוטים מספריו.

 

הספר מומלץ לא רק לתלמידי פסיכותראפיה גופנית אלא לכל אדם אשר מעוניין לחוות את הגוף כשלם וכבית, וללמוד מהי תנועה אחידה וזורמת.

 

מתוך העטיפה האחורית של הספר:

 

כמעט כולנו חיים בתוך “בית” שאיננו מכירים, הלא הוא גופנו שלנו. נוקשה מרוב מתיחות, סובל מכאבים ומדווים, דומה כי הגוף שולט בנו לשבט ולחסד. אולם אנו ורק אנו מאלצים את הגוף, על-ידי הפעלת מיעוט מבוטל (מאה מתוך אלפיים) של תנועות אפשריות, להדחיק ובסופו של דבר לשכוח את חיינו ושלמותו הטבעיים. בראייתנו החלקית את הגוף, אנו מבחינים רק בסימפטומים – גב בעייתי, בטן בולטת, שרירים הכואבים לאחר עיסוק בספורט, התאמה מגושמת בין האברים, חיי-מין בלתי מספקים. ואנו מנסים “להתקיף” את הסימפטומים באמצעות תרגילים מסורתיים, המאלצים את הגוף לפעול נגד עצמו, כאילו היה חיה שיש לאלפה. אך הגוף אינו זקוק לחינוך: הוא זקוק לשחרור.

 

אתר אינטרנט:  www.antigymnastique.com